TOPIK 12 : PENGURUSAN PELBAGAI UPAYA
Pengurusan murid pelbagai upaya
merupakan satu langkah yang diambil untuk membantu murid-murid yang mengalami
masalah dalam pembelajaran. Secara amnya, pengurusan murid pelbagai upaya ini
lebih terarah kepada program pendidikan khas yang dijalankan ke atas pelajar-pelajar
yang mempunyai masalah pembelajaran sama ada secara fizikal atau mental.
Pendekatan definisi baharu kanak-kanak dengan keperluan khas menekankan kepada
kebolehan, kefungsian, kemahiran, perkembangan penguasaan, dan pencapaian
kanak-kanak tersebut dalam kemahiran perkembangan (developmental skills).
Pendekatan tradisi atau terlebih dahulu menekankan kepada kecacatan dan
ketidakupayaan individu.
Pendidikan
khas ialah pendidikan yang disediakan untuk kanak-kanak dengan berkeperluan
khas. Mereka termasuk golongan yang mempunyai masalah penglihatan, pendengaran,
serta yang mempunyai masalah dalam pembelajaran dan pintar cerdas. Objektif
pendidikan khas ini adalah untuk menyediakan peluang dan kemudahan pendidikan
khas untuk murid-murid berkeperluan khas. Selain itu ianya juga bertujuan untuk
menyediakan peluang untuk mengembangkan bakat dan potensi murid keperluan khas.
Selain
itu, Program Pemulihan juga merupakan langkah-langkah khusus yang dijalankan
bertujuan untuk membantu murid-murid yang menghadapi masalah pembelajaran
tertentu dalam kemahiran asas 3M iaitu membaca, menulis dan mengira. Golongan
pelbagai upaya ini perlu dipulihkan sebaik sahaja masalah yang dihadapi itu
dapat dikesan oleh guru mata pelajaran atau guru bilik darjah dengan
langkah-langkah yang sewajarnya. Pemulihan merupakan satu aktiviti pengajaran
dan pembelajaran alternatif yang diguakan untuk membantu murid yang menghadapi
masalah di dalam kelas. Pelaksanaan program pemulihan ini bermatlamat untuk
menghakis jurang perbezaan terutamanya pencapaian murid dalam sesuatu aktiviti.
Selanjutnya,
pengayaan pula merupakan aktiviti-aktiviti tambahan kepada aktiviti asas
pembelajaran yang dijalankan sama ada di dalam waktu sekolah atau di luar
kawasan sekolah. Aktiviti pengayaan disediakan untuk semua murid di dalam
kelas, sama ada di peringkat sekolah rendah atau menengah dan sama ada kumpulan
cerdas atau sederhana cerdas. Dalam kajian terhadap pengurusan murid pebagai
upaya ini, pengayaan merujuk kepada aktiviti-aktiviti yang dilakukan oleh
pelajar yang bermasalah pembelajaran untuk menambahkan pengetahuan dan
memperluaskan pengalaman mereka. Melalui pengayaan ini guru perlu menyediakan bahan
bantu belajar seperti kad-kad bacaan tambahan, lembaran kerja, permainan dan
rekreasi, dan alat-alat teknologi yang lain.
Kesimpulanya,
pelajar-pelajar yang mempunyai pelbagai upaya memerlukan pengajaran pada
kelajuan yang sesuai. Pengurusan murid merupakan satu bidang yang penting
disekolah. Hal ini kerana pelaksanaannya di sesebuah sekolah tersebut akan
mencerminkan prestasi sekolah. Kepimpinan sekolah seharusnya memainkan peranan
yang lebih daripada hanya menjalankan fungsi pentadbiran dan penyelenggaraan.
Walaubagaimanapun, usaha yang dijalankan dan ditambahbaikkan ia akan membantu
ramai individu kurang upaya untuk turut berjaya didalam akademik. Maka, ianya
dapat difahami bahawa pengurusan pelbagai upaya adalah merupakan sebuah usaha
untuk membantu ramai individu lain yang mempunyai keupayaan yang berbeza untuk
turut sama berjaya dalam akedemik.
RUJUKAN
:
Comments
Post a Comment