TAJUK 10: PENGURUSAN PENASIHATAN MURID
1. PENDAHULUAN
Kaunseling adalah suatu
proses perhubungan menolong yang sistematik berasaskan prinsip psikologi. Ia
dijalankan oleh kaunselor profesional bagi membantu perkembangan dan
penyesuaian peribadi klien yang baik dan menyeluruh. Pertemuan adalah secara
sukarela dan berterusan sepanjang hayat berlandaskan Etika Kaunseling.
Menurut Othman Mohamed (2000), bimbingan
merupakan sebahagian daripada proses menolong. Ia melibatkan usaha memberi
arahan secara teratur serta mengandungi maklumat sesuai bagi menentukan agar
sesuatu matlamat tercapai oleh orang yang menerimanya. Lazimnya bagi penentuan
kebajikan dan perkembangan dirinya.
Bimbingan adalah satu
proses membantu individu atau kelompok pada bila-bila masa untuk mengembangkan
kapasiti mereka agar dapat membuat pilihan yang bijak dari aspek peribadi,
sosial, akademik, kerjaya dan sebagainya semi masyarakat amnya dan individu
khasnya. Zuraidah (1990), memberi nasihat adalah strategi menyelesaikan masalah
tanpa memikirkan persaan individu yang terlibat. Kamus Dewan, nasihat ialah
ajaran, petunjuk, yang baik peringatan mengusulkan, mengesyorkan ataupun
menganjurkan kepada seseorang tentang pelbagai hal. Gibson dan Mitchell (1999),
nasihat digunakan bagi menyediakan klien dengan maklumat baru dan berguna. Ia
juga mengajar bagaimana untuk berfikir dan bertindak.
2. ISI PENTING
Ciri-ciri penasihatan ini
berfokuskan kepada permasalahan yang dihadapi daripada menumpukan kepada diri
individu yang bermasalah. Memberi nasihat adalah strategi yang paling cepat
untuk mengatasi permasalahan jika nasihat itu meninggalkan kesan. Bentuk arahan
atau suruhan daripada seorang yang dianggap lebih berautoriti kepada orang
lain. Orang yang berautoriti ini adalah lebih berpengalaman, banyak pengetahuan
dan pengiktirafan. Setiap murid yang menghadapi masalah harus diberikan peluang
perkhidmatan penasihatan tanpa mengira kaum, status, latar belakang, sosial,
agama dan kepercayaannya. Perkhidmatan penasihatan ini adalah tanggunggjawab
bersama sama ada antara pembimbing dengan murid ataupun pembimbing ibu bapa.
Penasihatan hanya boleh oleh kaunselor yang bertauliah atau guru bimbingan yang
terlatih iaitu orang yang berupaya membimbing muridnya. Tindakan susulan
hendaklah dirancangkan selepas proses penasihatan agar memastikan masalah yang
dihadapi terurus.
Antara tugasan yang
perlu dilakukan dalam pengurusan penasihatan murid ini ialah, menyediakan
rancangan tahunan program dan aktiviti perkhidmatan bimbngan dan kaunseking
sekolah. Selain itu,guru juga bertanggungjawab untuk merancang, mengawal selia
dan mengemas kini rekod dan inventori murid. Guru berkenaan juga perlu
mengumpul, menyedia dan menyebar maklumat perkhidmatan bimbingan dan kaunseling
kepada semua murid melalui sebarang media yang sesuai. Selain itu, segala
aktiviti bimbingan dan kaunseling kelompok dan tujuk ajar yang merancang perkembangan
murid secara optimum hendaklah dikelolakan dan bertanggungjawab untuk
melaksanakan.
Antara jenis perkhidmatan bimbingan yang
disediakan ialah perkhidmatan memberi maklumat (menyebarkan maklumat pelajaran,
kerjaya dan lain-lain) , perkhidmatan petempatan(membantu
murid-murid memilih kegiatan bidang kokurikulum yang sejajar dengan kebolehan,
minat dan kemampuannya), perkhidmatan mencegah penyalah gunaan dadah (memupuk
rasa benci terhadap dadah), perkhidmatan perundingan dan rujukan (merancang
bersama-sama guru tentang cara-cara yang paling berkesan untuk megawasi
kemajuan murid-murid) , perkhidmatan penyelarasan sumber (menjadi penyelaras untuk
kebajikan majikan, agensi-agensi kebajikan dan orang-orang kenamaan tempatan
dalam program bimbingan di sekolah) , perkhidmatan dengan ibu bapa (Bekerjasama dengan ibu bapa
dalam mewujudkan disiplin di kalangan murid-murid) dan perkhidmatan penilaian
(mengadakan program pembimbing rakan sebaya dan program latihan)
Elemen Penting Dalam Kaunseling
1.
Kaunseling adalah profesion
2.
Kaunseling berkaitan dengan kesejahteraan, pertumbuhan, personal, kerjaya dan
patologi.
3.
Kaunseling dijalankan ke atas individu yang normal dan yang mempunyai masalah.
4.
Kaunseling dilakukan mengikut teori.
5.
Proses yang melibatkan perkembangan dan intervensi.
6.
Kaunseling mempunyai pelbagai kepakaran.
Konsep
Psikoterapi
Secara
tradisional psikoterapi berfokus kepada masalah serius yang berhubung dengan
intrapychic, internal, isu-isu personal dan konflik.
Ciri-ciri
psikoterapi secara tradisional:
1.
Memberi penekanan kepada masa lampau.
2.
Celik akal.
3.
Terapi bertindak sebagai pakar.
4.
Psikiatri/Psikologi menggunakanistilah psikoterapi.
Psikoterapi
melibatkan pesakit yang berada di setting (out patient and in patient ) yang
melibatkan penempatan seperti hospital sakit jiwa.
Definisi
Kaunseling
Menurut
Mizan Adillah dan Halimatun Halalilah (1995) kaunseling merupakan proses
bersemuka antara kaunselor dan klien. Tujuan pertemuan adalah untuk mencari
alternatif yang paling sesuai untuk klien membuat keputusan menyelesaikan
masalah dirinya di samping mengetahui buruk baik dan halangan yang akan
dihadapi oleh klien atas keputusannya itu.
Justeru
itu, kaunseling diertikan sebagai proses bantuan yang dijalankan oleh
kaunselor bagi mengembangkan pemikiran, menstabilkan perasaan dan
mengubah tingkah laku klien dan ia menitiberatkan faktor kerahsiaan.
Jenis-Jenis
Perkhidmatan Bimbingan
*Perkhidmatan
Memberi Maklumat
*Perkhidmatan
Penempatan
*Perkhidmatan
Mencegah Penyalahgunaan Dadah
*Perkhidmatan
Perunding Dan Rujukan
*Perkhidmatan
Penyelarasan Sumber
*Perkhidmatan
Perbincangan Dengan Ibu Bapa
*Perkhidmatan
Penilaian
JENIS-JENIS
KAUNSELING
-
Kaunseling Individu
-
Kaunseling Kelompok
Kaunseling
Akademik
Menyediakan
kaunseling bagi menolong murid memilih mata pelajaran sejajar dengan minat,
keupayaan dan percapaian
Kaunseling
Kerjaya
Menolong
murid-murid menyelesaikan masalah pemilihan kerjaya
Memberikan
kesedaran dan ingatan kepada murid-murid bahawa perancangan kerjaya perlu
dibuat daripada awal lagi.
Kaunseling
Peribadi
Kefahaman
kendiri, iaitu membantu murid-murid secara individu untuk memperolehi maklumat
dan membentuk sikap celik akal dan nilai yang sejajar dengan kehendak-kehendak
masyarakat
Menolong
individu membuat keputusan yang waras serta bijaksana
Kaunseling
Kelompok
Kelompok
boleh didefinisikan sebagai pengumpulan beberapa orang individu yang
berinteraksi serta mempunyai perhubungan psikologi di antara satu sama lain.
Menurut
Ohlsen M. M. (1997), pula menyatakan bahawa kaunseling kelompok merupakan suatu
perhubungan unik di mana klien berasa selamat untuk mebincang apa yang
membimbangkan mereka serta untuk mengenal pasti tingkah laku baru yang
diingini, mengamalkan kemahiran-kemahiran antara individu yang asas dan
melakukan tingkah laku yang baru.
Tujuan
Kaunseling:
1. Menyelesaikan masalah jangka pendek
2. Mendapat celik akal
3. Tingkah laku positif
4. Mencapai kebebasan psikologi
5. Bertindak logik
6. Perkembangan optimum
7. Penyelesaian
8. Mewujudkan perhubungan sihat
Etika
Kaunseling
v Satu tatasusila atau peraturan yang
perlu dipatuhi oleh seseorang kaunselor dalam memberi pertolongan kepada
individu lain untuk mendapatkan kesedaran diri dan dapat bertindak balas dengan
persekitarannya. Ianya juga merupakan satu peraturan yang harus dilaksanakan
oleh seorang kaunselor demi menjaga hak-hak klien.
v Secara amnya etika kaunseling
merangkumi 3 ciri utama
a) Menggariskan satu bentuk peraturan kepada ahlinya
untuk bertindak mengikut lunas-lunas dan peruntukan sistem yang dibenarkan
b) Satu manual kerja atau prosedur tugas yang
memberikan penerangan ringkas berkaitan proses tingkah laku yang perlu
dilaksanakan oleh ahli-ahlinya.
c) Mengandungi nilai-nilai murni didalamnya dimana ia
bermaksud segala peraturan yang diperoleh adalah untuk memberikan kebaikan dan
keadilan yang maksimum kepada kaunselor dan klien (Nordin,2000).
Kod
Tata Laku Kaunselor
v kaunselor hendaklah menjaga
tatalakunya demi memelihara piawaian dan identiti sebagai seorang kaunselor dan
integriti dan integriti profesion kaunseling.
v lkaunselor hendaklah sentiasa
berusaha menilai dan meningkatkan pengetahuan, kecekapan dan kemahiran dalam
bidang profesionnya.
v kaunselor hendaklah menjalankan
tugasnya dengan penuh tanggungjawab dan jujur selaras dengan profesion
kaunseling.
v kaunselor hendaklah menghormati
privasi klien dan merahsiakan segala maklumat yang diperoleh semasa sesi
kaunseling melainkan maklumat yang akan membahayakan klien atau orang di
persekitarannya.
v kaunselor hendaklah memahami dan
menghormati latar belakang sosio-budaya klien.
v mengutamakan keperluan klien
daripada keperluan kaunselor sendiri
v kaunselor hendaklah diawasi dan
dinilai tugas kaunselingnya oleh lembaga kaunselor melalui penyelian lazim dan
sokongan perunding.
3. RUMUSAN
Sebagai
kesimpulan, bimbingan dan kauseling menitikberatkan perkembangan individu dari
segi masa dan bidang. Kaunseling bukan hanya terhad kepada penyelesaian masalah
klien malahan ia dijangkakan akan memperkembangkan banyak aspek dalam diri
klien. Perkembangan yang diharapkan ini akan menentukan masa untuk
dicapai. Begitu juga aspek dan bidang-bidang tertentu yang klien itu
sendiri setuju untuk memperkembangkannya. Bimbingan, penasihatan dan
mentoring merupakan kaedah-kaedah yang boleh digunakan untuk membantu
murid-murid dalam aspek pembelajaran dalam kehidupan. Langkah yang berbeza ini
bertepatan kerana setiap individu mempunyai masalah konflik dan matlamat
tersendiri. Cara pendekatan yang berbeza ke atas setiap murid harus diwujudkan
agar mereka menyedari kewujudan pihak lain yang mengambil berat tentang diri
mereka.
4. RUJUKAN
Sumber Internet
https://kaunseling.wordpress.com/2008/08/27/definisi-bimbingan-dan-kaunseling/
Comments
Post a Comment