TOPIK 13 : SEKOLAH DAN PERSEKITARAN
Sekolah merupakan pusat penyebaran
maklumat dan ilmu pengetahuan. Persekitaran sekolah pula merupakan kawasan
sekeliling sesuatu tempat membawa maksud masyarakat yang tingggal berhampiran
dengan sesebuah sekolah. Sekolah berobjektf untuk mencapai objektif dan mtlamat sosial
bagi melahirkan manusia yang cemerlang dari segi keilmuan tetapi membentuk manusia yang bersahsiah baik
serta memahami tanggungjawab
selari dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan.
Persekitaran
fizikal merupakan sususnan dan reka bentuk fizikal di sekolah. Aspek yang di
beri perhatian dalam persekitara fizikal ini adalah seperti sumber bahan
pembelajaran, pencahayaan, ruang atau sudut pembelajaran, pengudaraan, perabot
dan kebersihan. Persekitaran psikososial pula merupaka sebuah suasana selesa
dan mesra. Suasana yang baik yang dapat merangsang pelajaran dan menggalakkan
pembelajaran koperatif. Bebas daripada ancaman dan bahaya fizikal. Selain itu,
ianya juga turut memberi peluang yang sama kepada semua murid tanpa
meminggirkan mana-mana pihak.
Selain
itu, ciri-ciri iklim sekolah yang kondusif adalah melalui hubungan yang saling
menghormati antara guru dengan para pelajarnya. Kesukarelaan pelajar-pelajar
menerima aspirasi dan peraturan kelas yang diaturkan oleh pihak pentadbiran sekolah.
Perasaan kekitaan yang timbul di antara pada pelajar dan guru-guru sebagai
sebuah keluarga yang masra dan bahagia.
Peranan
sekolah kepada masyarakat adalah melibatkan proses sosialisasi di mana
kanak-kanak belajar tentang perlakuan masyarakatnya dan menjadiakan perlakuan
ini sebahagian daripada tingkah laku mereka. Pendidikan dianggap sebagai satu
proses membentuk manusia yang sanggup berfikir secara kretif dan kritis.
Latihan pula dilihat sebagai memberi kamahiran teknikal dan psikomotor.
Hubungan
sekolah dengan ibu bapa ialah dengan mewujudkan muafakat antara ibi bapa dan
guru. Hubungan ini turut membantu dalam memajukan perkembangan murid.
Kebajiakan murid akan terjaga hasil daripada usaha ini dan Ia juga dapat
menambah sumber kewangan sekolah.
Anggota masyarakat, sekolah dan pelajar akan turut serta dalam
menjayakan aktiviti dan program sekolah dan hubungan ini menunjukkan adenya
interaksi dan kerjasama antara semua pihak.
Kesimpulannya,
hubungan anatara sekolah dan masyarakat serta hubungan antara guru dengan ibu
bapa dapat membentu mancapai matlamat sekolah malah pelajar juga turut mendapat
faedah yang sangat berguna iaitu peningkatan daripada aspek jasmani, emosi,
rohani dan intelektual.
RUJUKAN
:
Kamaruddin,
H.H. (1994), Dinamika Sekolah dan Bilik Darjah, UPM Serdang, Utusan
Publications & distributors Sdn Bhd.
Comments
Post a Comment