TAJUK 14 : PENGURUSAN ALAM PEMBELAJARAN
Dalam bilik darjah, selain mengajar,
guru juga memainkan peranan sebagai pengurus. Tugas guru sebagai pengurus ialah
mengurus rutin bilik darjah, mengurus murid-murid supaya menjalankan tugas
mereka mengikut jadual bertugas, mengurus keadaan fizikal bilik darjah supaya
menjadi lebih kondusif, mengurus bahan-bahan pengajaran dan sebagainya.
Kecekapan guru dalam menjalankan tugas sebgai pengurus akan mewujudkan
sosioemosi yang selasa, disiplin kelas yang baik dan keadaan bilik darjah yang
kondusif dan sesuai bagi meningkatkan keberkesanan pengajaran dan pembelajaran.
Asas
kemahiran yang perlu ada pada seorang guru untuk menguruskan pembelajaran di
dalam bilik darjah ialah pengetahuan guru mengenai nama dan latar belakang
pelajar. Hal ini menunjukkan bahawa guru tersebut mengambil berat terhadap semua pelajarnya didalam bilik
darjah. Pelajar akan merasa hubungan mereka lebih rapat dan mesra dengan guru.
Manakala guru pula mampu mendekati pelajarnya dan dapat mengguanakan teknik
yang sesuai untuk mendidik pelajarnya.
Selain
itu, cara seorang guru dalam membentuk suasana yang kondusif dalam
mengendalikan aktiviti pengajaran dan pembelajaran adalah melalui
komunikasi. Melalui komunikasi, ia dapat
menghasilkan sebuah motivasi yang berkesan dan nilai-nilai murni dalam diri
pelajar dapat ditanam dan diterapkan dengan mudah dan berkesan. Disamping ity,
murid-murid juga dapat menerima motivasi yang disampaikan secara berhemah dan
berkhikmah. Kepentingan pengurusan alam pembelajaran menurut Noraisah Ibni
Qasim ialah pengurusan alam pembelajaran penting bagi memenuhi masa yang
diperuntukakan untuk mengajar, mamastikan objektif pembelajaran dan pengajaran
tercapai sarta tidak membosankan kerana dapat menarik perhatian pelajar
terhadap pengajaran tersebut.
Menurut
Ee Ah Meng (1995), pengurusan hal ehwal murid dalam bilik darjah melalui
pendekatan penyayang yang ditunjukkan oleh guru, dapat menjinakkan mereka,
bercakap dengan bahasa yang lembut dan bersopan, menegur dan membetul kesilapan
dengan cara yang berhemah, di samping menggunakan segala sifat mahmudah, akan
mempercepatkan proses kecintaan dan kesetiaan murid terhadap gurunya dan
kemujaraban pemindaan maklumat daripada guru kepada muridnya. Perancangan yang
berkualiti menjamin peningkatan kualiti dan kuantiti dalam proses perkembangan
pembelajaran serta hasil nya. Biasanya tingkah laku dn minat murid akan berubah
apabila bertukar guru, terdapat guru yang digemari murid dan sebaliknya.
Kesimpulannya
pengurusan alam pembelajaran ini perlu dititik beratkan oleh para guru supaya
minat para pelajar dapat dipupuk dengan mudah. Selain itu, segala pemindahan
maklumat akan berjalan lancar sekaligus meningkatkan pencapaian para pelajar. Pentingnya pengurusan alam pembelajaran supaya
semasa dalam kelas, sesi pembelajaran berlangsung dengan lancar dan masalah guru
dalam terlebih atau terkurang masa untuk mengajar subjek tersebut tadak
berlaku.
RUJUKAN
:
https://prezi.com/lzaycwayzn6x/kumpulan-14-pengurusan-alam-pembelajaran/
Comments
Post a Comment