TAJUK 11 : PENGURUSAN PELBAGAI BUDAYA
Budaya sekolah merujuk kepada
sejumlah nilai, budaya, praktis-praktis keselamatan dan struktur organsasi di
sekolah yang mempengaruhi dan memberi kesan kepada proses prmbentukan tingkah
laku dan keselamatan pelajar di sekolah. Budaya sekolah juga lebh merujuk
kepada cara, gaya guru dan staf bekerja dalam satu kumpulan. Semua pelajar sekolah
terus didedahkan kepada norma, nilai, symbol dan bahasa yang akan mencorak masa
depan mereka. Budaya sekolah ialah budaya yang dihasilkan oleh sebahagian
pelajar dan sebahagian lagi oleh golongan tertentu supaya aktiviti pelajar
dapat dikawal. Di dalam budaya sekolah ini, terkandungnya corak idea serta nilai-nilai
yang menyumbang kepada pembentukan kelakuan individu.
Antara
budaya yang terdapat di sekolah ialah budaya belajar, budaya berpakaian, budaya
hormat menghormati, budaya berani menyoal, budaya membaca dan budaya penyayang.
Sebagai contoh, budaya belajar ianya akan membawa pengaruh dalam proses
pembelajaran. Budaya yang positif seperti sikap suka bertanya akan dapat
membolehkan murid memahami sesuatu pengajaran itu dengan lebih jelas. Budaya yang
negative pula akan menyebabkan proses engajaran itu terganggu dan maklumat
tidak dapat disampai kepada murid.
Perbezaan
budaya sekolah yang diamalkan disekolah di bandar lebih sistematik berbanding
luar bandar. Pelajar di sekolah bandar lebih senang dibentuk dan didisiplinkan
serta pihak sekolah di sekolah bandar juga lebih tegas dan peka dengan pelajar
yang melanggar peraturan. Selain itu, ianya berkait rapat dengan zaman yang
semakin maju dimana pelajar lebih berfikiran terbuka kerana pelajar di kawasan
bandar lebih banyak terdedah dengan perkembangan semasa berbanding pelajar
diluar bandar. Berbeza pula dengan sekolah di luar bandar yang kurang
sistematik berbanding sekola dibandar kerana faktor persekitaran dan kemudahan.
Peraturan yang ditetapkan di sekolah luar bandar kebanyakannya tidak diikuti
dan pihak sekolah juga memandang remeh tentang hal ini. Hal ini demikian kerana
pelajar di luar bandar itu sendiri sukar untuk dikawal kerana kebanyakan mereka
juga tidak dikawal oleh ibu bapa sendiri.
Budaya
berpakaian yang diamalkan disekolah pada waktu ini adalah relaven dan sesuai
denga tuntutan agama masing-masing. Para pelajar akan mengenakan pakaian
seragam sekolah dengan mempunyai identiti sebagai pelajar sekolah. Pengenaan
pakaian ini adalah dapat membezakan pakaian pelajar sekolah dengan orang awam.
Penambahbaikan yang boleh dilakukan terhadap pemakaian di sekolaha daah melalui
mengetatkan unang- undang sejolah, membuat pemeriksaan kepada pelajar dan
mengenakan hukuman yang setimpal bagi pelajar yang melakukan kesalahan.
Masyarakat
sekeliling juga turut mempengaruhi budaya sekolah. Budaya sekolah yang
dimaksudkan di sini adalah budaya aktiviti ko-kurikulum yang diamalkan di
sekolah-sekolah seluruh Malaysia. Masyrakat sekeliling dapat mempengaruhi
aktiviti ko-kurikulum melalui aktiviti-aktiviti setempat yang dijalankan di
kawasan tersebut. Sebagai contoh, sekolah dikawasan pedalaman lebih sesuai
diadakan aktiviti perkhemahan berbanding lawatan sambil belajar ke pusat sains
dan juga sealiknya.
Kesimpulannya,
komitmen adalah satu sikap diri yang ditunjukkan dalam segala tingkah laku dan
cara berfikir seseorang dalam melaksanakan tugasan dan tanggungjawab. Budaya
yang terdapat di sekolah banyak memberi kesan terhadap murid dan memberi kesan
dalam pengajaran dan pembelajaran. Komitmen yang tinggi terhadap kelangsungan
organisasi dan kebanyakan murid umpama dapat dilihat daripada perilaku
guru-gurunya dari segi kehadiran, mengajar dengan penuh bersemangat, tumpuan
kepada kerja dan mutu kerja, menepati masa dan paling utama meletakkan
kepentingan organisasi mengatasi kepentingan peribadi.
RUJUKAN
:
Comments
Post a Comment